Mi az a one-pager weboldal és milyen előnyei vannak?

Mi az a one-pager weboldal és milyen előnyei vannak?

A one-pager weboldalak egyre népszerűbbek, mivel gyorsan és olcsón elkészíthetők. Mik az előnyei, és kinek érdemes one-pagert készíteni? Tusnádi István, a Usernet ügyvezetőjének vendégposztja blogunkon.

Mit nevezünk one-pagernek?

One-pagernek nevezzük azokat a weboldalakat, amelyek csak egy oldalból, vagy ha úgy tetszik, csak egy nyitólapból állnak. One-pager mellett egyoldalas designnak is nevezik ezt.

A valódi „egyoldalságot” nem szokás annyira szigorúan venni, mivel manapság már minden weboldalhoz tartoznak olyan kötelező tartalmi elemek, mint például a jogi nyilatkozat, a süti tájékoztató vagy az adatvédelmi nyilatkozat. Mivel ezek kiegészítő adatok, ezért értelemszerűen nem a one-pager oldal nyitólapján, hanem egy-egy aloldalon helyezzük el őket. Ezeket a tartalmi elemeket leszámítva viszont a one-pageren minden más információ valóban csak a nyitólapon helyezkedik el.

A one-pager oldalak az utóbbi években lettek nagyon népszerűek, mivel gyorsan, olcsón elkészíthetők, és bizonyos esetekben valóban hatékony megoldást biztosítanak és jól konvertálnak.

Milyen esetekben célszerű one-pager weboldalban gondolkodni?

A one-pager weboldal általában egy adott témára, például egy termék vagy szolgáltatás értékesítésére koncentrál. Éppen ezért hasznos lehet olyan cégeknek vagy magánszemélyeknek, akik

  • többfajta terméket értékesítenek, de bizonyos termékek promotálása céljából szükségük van egy one-pager oldalra,
  • többfajta célközönséget szeretnének egymástól eltérő üzenettel vagy szolgáltatásokkal megcélozni, és ezeket az oldalakat gyorsan, egymástól szeparáltan szeretnék elkészíteni,
  • kevés számú hasonló terméket forgalmaznak, amelyeket egy oldalon is be tudnak mutatni,
  • referenciáikat, portfóliójukat szeretnék egy oldalon bemutatni.

A one-pager weboldalak alkalmazásának előnyei

A one-pager weboldalak használatának sok előnye van, a céljainkat figyelembe véve ezek alapján tudjuk mérlegelni azt is, hogy ez, vagy a hagyományos weboldal lesz számunkra a megfelelő választás:

  1. Egy adott témára (termékre vagy szolgáltatásra) helyezi a hangsúlyt.
  2. Az egyszerű navigáció miatt felhasználóbarát kialakítású.
  3. A weboldal struktúrája könnyen áttekinthető.
  4. Jobb konverziós aránnyal rendelkezik, mint a hagyományos weboldalak.
  5. Gyorsabban, olcsóbban előállítható.
  6. Könnyebb üzemeltetni és karbantartani.

Mi kell ahhoz, hogy profi, jól konvertáló one-pager oldalad legyen?

Ismerd (meg) a célközönséged

Ahhoz, hogy egy igazán hatékony és jól konvertáló one-pager oldalad legyen, ismerned kell a célközönséged, azokat az embereket, akiknek a site készül. Nem kell feltétlenül perszónaalkotásba kezdeni minden one-pager oldal tervezés előtt, de azt azért fontos tudnod, hogy milyen korúak, milyen társadalmi helyzetűek a célközönséged tagjai, hol laknak, mi az érdeklődési körük, hogyan használják a webet, és milyen eszközt részesítenek előnyben böngészés során.

Ezek az információk sokat segítenek az oldal megtervezése során abban, hogy designban, színhasználatban, nyelvezetben is tökéletesen a célközönséged igényeire szabd az oldalad.

Nézd meg, hogyan csinálják a konkurenseid

Egy one-pager weboldalt megtervezhetsz úgy is, hogy rábízod magad egy webfejlesztő cégre, de én inkább azt javasolnám, hogy nézd át a konkurenseid hasonló oldalait. Miért? Azért, mert ha ők már hosszabb ideje a piacon vannak, akkor nagy valószínűséggel weboldaluk már számtalan kisebb-nagyobb finomításon ment keresztül a több hónapnyi vagy évnyi tapasztalatnak köszönhetően. Ha kielemzed a konkurenseket, akkor gyakorlatilag ennek a tapasztalatnak a birtokába jutsz, ráadásul ingyen.

Ne bonyolítsd túl

Nem győzöm hangsúlyozni ügyfeleinknek, hogy nem a design fogja eladni az oldalt, hanem a tartalom. Ha túlbonyolítod a grafikai tervezést, ha nagyon elhúzódik ez a rész a fejlesztés folyamatában, akkor nem marad idő, energia a lényegi részek, például a tartalom összeállítására.

Ha megnézel pár jól konvertáló, hatékony one-pagert, akkor látni fogod, hogy viszonylag egyszerű grafikai elemekből épülnek fel. Ellenben jól működnek mobilon, és szövegezésük magasszintű.

Történetmesélés az új trend a szövegezésben

A száraz, szakbarbár, távolságtartó weboldalszövegek helyét egyre több helyen veszi át az a személyes hangvételű, közvetlen stílus, amelyet történetmesélésnek hívunk. Meséld el, ki vagy, miért alapítottad a céget, miért forgalmazod ezt a terméket, hogyan csöppentél ebbe az iparágba. Miért szereted, amit csinálsz, milyen küldetésed, mottód van.

A történetmesélés segít egy bizalmas, közvetlen kapcsolat kialakításában a látogatóval, és nagymértékben javítja a konverziót, úgyhogy használd bátran!

Lehet, hogy szükséged lesz menüre

Attól, hogy a one-pager oldalon minden tartalom egy lapon van, még lehet, hogy szükséged lesz menüre. Ha lesz menü, akkor az általában a lap bizonyos részeihez történő ugrást valósít meg. Ha nagyon hosszú az oldal, esetleg vannak benne olyan bevezető részek, amelyeket egyes látogatók átugranának, akkor a menü hatékony megoldás lehet.

Bontsd fel a tartalmat jól elkülönülő szekciókra

A one-pager nem azt jelenti, hogy mindent egy oldalra kell beömlesztened azonos háttérrel és azonos formázással. Pont a hosszabb tartalom miatt fontos, hogy a lap fel legyen bontva szekciókra tartalmuk szerint, így a látogatónak is könnyebb lesz eligazodnia, és az oldal olvasása sem válik unalmassá.

A hajtás feletti rész még mindig számít

Hajtás feletti résznek hívjuk azt a részt, amely görgetés nélkül látszik a böngésző ablakban. Ez fogadja a látogatót, mikor behívja az oldalt. Fontos, hogy itt olyan design és tartalom legyen, amire felkapja a fejét, és kedvet kap a további görgetéshez.

Ha a hajtás feletti rész értéktelen, haszontalan információkat tartalmaz, akkor a látogató lehet, hogy úgy dönt inkább, hogy elhagyja az oldalt.

Ha kép van a hajtás feletti részben, fontos, hogy teljes egészében látszódjon, ne kelljen görgetni ahhoz, hogy értelmezhető legyen.

Szkennelve olvasás elősegítése

A weboldallátogatók szkennelve olvasnak. Ez azt jelenti, hogy átfutják a szövegeket nagy vonalakban, és csak az alcímeket olvassák el, majd megállnak azoknál a részeknél, amiről úgy gondolják, hogy érdekes. Ha a szöveged nincs alcímekre és bekezdésekre bontva, hanem csak egy nagy massza, akkor a látogató lehet, hogy bele sem fog az olvasásába. Megoldás: tördeld a szöveget, kerüld az összetett mondatokat.

Felsorolások és számozások használata

A szkennelve olvasáshoz kapcsolódóan fontos megemlíteni, hogy szövegeidet próbáld meg felsorlásokba, számozásokba tördelni. A látogatóknak sokkal szimpatikusabb és könnyebben befogadható lesz.

Whitespace használata

A whitespace az a – nevével ellentétben – nem feltétlenül fehér rész a weboldaltartalmak között, amely megfelelő távolságot tart az egyes elemektől, és ezzel javítja az olvashatóságot, az információ befogadását.

A whitespace-re nem felesleges, kihasználatlan területként kell tekinteni, sokkal inkább egy olyan design-megoldásként, amely elősegíti az információátadást. Használd bátran, és az oldal áttekinthetősége javulni fog.

Call-to-Action

A one-pager oldalak többségénél az a cél, hogy a látogató valamilyen konverziót hajtson végre az oldalon. Feliratkozotton a hírlevélre, megrendeljen egy terméket vagy szolgáltatást, stb. Az ilyen akciókat az úgy nevezett Call-to-Action (CTA) gombok teszik lehetővé. Ezek általában „közönséges” nyomógombok, amelyekre kattintva a látogató valamilyen konverziót hajt végre.

A CTA gomb színe, formája, pozíciója, szövegezése, ismétlődése az oldalon nagymértékben befolyásolja a konverziós arányt. Éppen ezért fektess kiemelt figyelmet arra, hogy CTA gombjaidat hogyan konfigurálod.

Kapcsolatfelvétel

A statisztikák szerint az oldalelhagyások nagy részéért az felelős, hogy a látogató nem talál kapcsolatfelvételi lehetőséget a céghez. Éppen ezért a one-pager oldalon is fontos, hogy a telefonszám, e-mail cím, közösségi média elérhetőségek, üzenetküldő űrlap, cím jól látható helyen legyen elhelyezve, és akár többször is megismétlődjön.

Bizalomépítő elemek

A bizalomépítő elemek olyan tartalmi részek az oldalon, amelyek a látogató elköteleződését javítják. Sok fajta ilyen elem létezik, és az amerikai cégek már sok éve nagyon hatékonyan alkalmazzák őket, sajnos idehaza egyelőre még kevesen élnek velük. Lássuk, hogy milyen bizalomépítő elemeket lehet használni:

  • Ügyfélidézetek
  • Ügyfelek logói
  • Esettanulmányok
  • Tanúsítványok
  • Biztonságos weboldal / biztonságos fizetés logók
  • Publikációk
  • Közösségi média elérhetőségek (az is bizalmat épít, ha egy cég több platformon is jelen van)
  • Cégünk számokban
  • „Itt találkozhattál velünk” / „Itt olvashattál rólunk” logók
  • Pénzvisszafizetési garancia logó
  • Live chat ablak

Gondold át, hogy ezek közül mit tudsz hasznos, érdekes tartalommal feltölteni, és minél több annál jobb alapon jelenítsd meg őket a one-pager oldalon.

Mérj és optimalizálj

A hatékonyan működő one-pager oldal fejlesztése nem ér véget ott, hogy elindult. Ha bármilyen konverzió a célod, akkor azon mindig lehet javítani.

Módosíts a képeken, szövegezésen, CTA-k elhelyezésén, ügyelve arra, hogy mindig csak egy dolgot változtass és utána teszteld az eredményt. Ha jó az irány, akkor jöhet a következő lépés. Így apránként, de biztosan javíthatod one-pager oldalad teljesítményét.

Összefoglalás

A one-pager oldalak remek találmányok arra, ha egy terméket vagy szolgáltatást szeretnél kiemelni a többi közül, és önállóan népszerűsíteni. Egyszerű szerkezetük könnyű fejlesztést és üzemeltetést tesz lehetővé, és konverziós arányuk is magasabb, mint a hagyományos weboldalak esetében.

Gondold át az előnyöket, nézd meg a konkurensek megoldásait, és ha azt látod, hogy az iparágadban mások is előszeretettel használják, vágj bele, majd a kész oldalt ne felejts el tovább finomítani. Az eredmény nem fog elmaradni. Sok sikert a munkához!

Tusnádi István, Usernet

Juhász Szabó Csilla

Affiliate Manager for Hungary

További érdekes cikkek

Milyen hirdetők találhatók meg nálunk?